Vad behöver din ort, destination, förening eller kommun för att bli attraktivt bland MTB-cyklister?

Att ha en långsiktig plan för hur cyklingen ska utvecklas över tid låter som en självklarhet men är ofta något som saknas. Alldeles säkert finns befintliga stigar och leder att utgå från i en satsning. Kanske finns ideella krafter och kommersiella aktörer som i någon form kan bidra och gynnas av en uttalad satsning på mountainbike. Men hur samordnar man alla pusselbitar som tillsammans kan skapa en bra produkt med trovärdighet? 

Vi på Sweden Mountainbike har tillbringat större delen av våra liv i en cykelsadel och upplevt det mesta värt att nämna runt om i världen. Vi brinner för cykel och lite ödmjukt vågar vi påstå att vi också kan cykel, både i stort och smått – på bredden och på djupet.

 

Vi erbjuder följande tjänster

 
förstudier_banner.jpg

Förstudier

Förstudier för nya cykeldestinationer eller genomlysning av befintliga platser gör vi regelbundet. Vad finns som är bra, vad saknas, vilka är era styrkor och vad gör just er destination unik? 

Ett typiskt uppdrag brukar börja med en eller ett par dagar på plats där vi tittar, testar och inte minst pratar med de inblandade. Därefter processar vi våra intryck och reflektioner och sammanfattar det i en förstudie som innehåller generella trender och spaningar från MTB-världen som är relevant för er destination, en nulägesanalays av er destinations potential och utmaningar samt konkreta förslag på utveckling. Vi estimerar också kostnader för det som föreslås. En typisk förstudie enligt ovan brukar kosta mellan 50-150 000 kronor beroende på omfattning och ambitionsnivå. Våra förstudier fungerar också som underlag när ansökningar om bidrag är aktuellt.

masterplan_banner.jpg

Masterplaner och leddesign

Att skapa underhållande leder är en konst, oavsett om det handlar om att länka ihop befintliga skogsstigar eller bygga en ny flowled. Om man sedan adderar flera leder, som ska passa för olika målgrupper och dessutom förväntas samexistera med befintliga motionsspår, skidspår eller vandringsleder börjar det blir mer komplext. Och har man ambitionen att flöden av cyklister ska fungera optimalt ur ett kommersiellt eller praktiskt perspektiv, då börjar det bli riktigt svårt. Att ta hänsyn till andra aktiviteter och flöden likaväl som eventuell snöläggning för vinterorter är också viktigt om en satsning ska bli hållbar över tid. Utan konflikter.

Vi hjälper er med allt från att designa enskilda leder till att göra kompletta masterplaner eller byggdokument som ligger till grund för utvecklingen av cykelprodukten över flera års tid på en destination.

budget_banner.jpg

Stöd vid budgetarbete eller upphandlingar

Vad kostar en en flowled att bygga? Det beror såklart på. Vilken målgrupp vill vi nå? Hur ser markförhållanden ut? Finns det en grustäkt inom rimligt avstånd och vilka möjligheter till logistik finns, om byggtekniken handlar om att tillföra material vid ledbygge. Och är verkligen en flowled det bästa alternativet på just den här platsen eller är en pumptrack, skills-trail eller skills-area ett bättre alternativ. Eller kanske allting? Ska produkten vara upphängd runt muskeldriven, liftburen eller elassisterad cykling? Vilka alternativa möjligheter till intäkter finns? Vi hjälper er att reda ut alla frågetecken.

Vid skarpa byggjobb har vi maskinförare med över 30 års erfarenhet, vi har alla nödvändiga entreprenadförsäkringar, egna maskiner, id06 och förarbevis för den typ av maskiner vi använder under led- och banbyggnation. Vid upphandlingsförfaranden kan vi vara ett stöd så att ni sätter rätt kravspec vid en upphandling.